Wordpress

Data-driven innovation, beyond the hype

Hoe combineer ik business met het digitale vlak? Hoe maak ik mijn producten futureproof? Wat voor impact zal data hebben op mijn bedrijfsleven in de toekomst? Hierop kreeg ik vandaag een antwoord van gastspreker en datawetenschapper Mathias Verbeke.

datawetenschapper bij Sirris
logo - Data-driven innovation, beyond the hype

‘We zijn het collectief centrum van en voor de technologische industrie. Belgische bedrijven die willen innoveren, kunnen we helpen om de juiste technologische keuzes te maken voor een duurzame economische groei.’ 

-Sirris

Het bedrijf heeft zo’n 140 experts in handen en kan dus op heel wat vlakken meehelpen met de stap naar de digitale 21ste eeuw. Ze hebben specialisten rond A.I., data, innovatie,… Maar houden toch een focus rond hun 5 vaste domeinen namelijk materialen, advanced manufacturing, mechatronica, ICT & duurzaamheid.

Doordat Mathias een specialist is op vlak van data ging hij hier wat dieper op in en heb ik veel nieuwe inzichten gekregen. Zo leerde ik bij dat je product koppelen aan je digitale dienst niet simpel is, maar wel nodig. Je digitale service is nu soms zelfs belangrijker dan het product zelf. Een kernwoord hierbij is “servisivatie” wat het dus samenvat als ‘het koppelen van een dienstenpakket aan je product’

Als je hier over wil bijleren raad ik zeker volgend artikel aan http://www.madedifferent.be/nl/de-genetwerkte-fabriek-als-opstapje-naar-servitisatie.

"Grote datasets zijn niet altijd beter"

Een kleinere dataset die relevanter is, is namelijk beter, zo blijkt. De relevante data en essentie eruit halen, “datacrunching”, speelt hierbij ook een grote rol. Een te kleine gegevensbank is dan ook weer niet interessant om te analyseren, vertelt Mathias, want een historische databank valt veel beter te interpreteren, zo’n databank moet minstens 2 jaar gegevens verzameld hebben om een duidelijke analyse te kunnen maken.

Analyse, Approach, Deploy

Bovenstaande termen horen in die volgorde uitgevoerd te worden bij datascience. 
Je start met het analyseren van je taak en hierbij bekijk je of het gelijkaardig is aan een bestaand probleem.
Hierna ga je het probleem aanpakken en kijken hoe complex het probleem is
Ten slotte ga je de oplossing voor je probleem uitrollen en testen.

Dit is zowat een simpel workflowschema waarmee Sirris werkt.

Besluit

Ik vond het zeer interessant om de puur objectieve stellingen te horen van een “datatovenaar”. Hier en daar kwam ik tekort in mijn jargon rond data om alles volledig te begrijpen, maar de essentie kreeg ik wel altijd mee uit zijn informatie. 

1 10PwP95asWA7NFJq9YUEUw 1024x410 - Data-driven innovation, beyond the hype
Help us grow :
follow subscribe - Data-driven innovation, beyond the hype