BlogReviews

The forgotten half of change

121295 table1 - The forgotten half of change

De afbeelding hierboven vat het boek heel mooi samen en toont de 2 helften die samen zorgen voor veranderingen in het dagelijks leven maar ook in de bedrijfswereld. In het boek worden beide helften besproken en wordt er vooral gefocust op de vergeten helft, namelijk de creatieve kant.

1001004002465317 199x300 - The forgotten half of change

"Topboek voor toekomstige ondernemers"

Ik kan eerlijk zeggen dat ik dit boek iedereen zou aanraden, het was een boek waarvan ik na het eerste hoofdstuk al door had dat het een hoge kwaliteit had, alleen al door de vele personen die eraan gewerkt hebben en ook hoe onderbouwd alles is in het boek. De bibliografische lijst bevat heel wat boeken die aan hoge normen voldoen en heel wat lof kregen.

Het boek is ook op een heel makkelijk leesbare manier geschreven, en werd heel menselijk geschreven zonder een overvloed van moeilijke termen die een gemiddelde student nog niet begrijpt, maar toch complex genoeg om er veel uit bij te leren.

Het is ook een boek dat heel makkelijk leest en de ondersteunende afbeeldingen zorgen vaak voor heel wat meer duidelijkheid, waar andere auteurs een volledige blok tekst over geschreven zouden hebben, wordt het in dit boek geïllustreerd met een simpele afbeelding. Het boek sprak mij vooral aan door de goedgekozen titel, ik was meteen nieuwsgierig om aan het boek te beginnen en dus te ondervinden wat “the forgotten half of change” is.

De doelgroep van dit boek is volgens mij zeer breed, dit kan gaan van studenten tot ondernemers, maar evengoed voor change managers en filosofen. De auteur heeft het boek volgens mij wel gericht naar mensen in het businessmilieu (studenten én ondernemers), aangezien hij vaak refereert naar de klassieke businesscursussen en -boeken. Zijn publiek schat hij dus heel goed in door termen te gebruiken die in het jargon staan van een ondernemer en netwerkeconoom. Verder zie je ook heel goed dat de auteur weet waarover hij spreekt doordat hij volgens mij zeer complexe ideologieën en filosofische uitspraken heel simpel kan uitleggen zodat de info heel toegankelijk is voor de gemiddelde lezer.

In het boek wordt heel duidelijk verkondigd dat de key tot succesvol ondernemen verandering is, en dat op alle vlakken van je onderneming. De globale economie verandert op een sneller tempo dan ooit en heeft los van innovatie ook heel wat creativiteit nodig om te blijven groeien aan dit tempo. Ik ga hiermee volledig akkoord, verandering is de enige manier om vooruit te gaan. Ook vind ik persoonlijk dat een product niet altijd nieuw moet zijn, maar vaak gewoon beter dan het vorige, waardoor het toch een nieuw, gewild product wordt.

Er zitten achter deze waarheid niet heel veel veronderstellingen, behalve de veronderstelling dat een bedrijf die verandert en innoveert vooruit gaat, wat niet altijd het geval is, zoals we zagen bij Nokia ((“Einde van gsm-tijdperk”, z.d.) enkele jaren geleden, het naar hen genoemde “Nokia-effect” (FInstSMM, 2016) wat dus inhoudt dat je dus niet kunt blijven bestaan door het bij kleine veranderingen te houden, maar dat je soms de volledige markt moet omkeren, of je wordt opgeslokt door de andere bedrijven die dus wel heel hard inzetten op verandering. Bij Nokia vond de consument dat er te weinig verandering was te zien bij hun nieuwe toestellen en stapten dus over op smartphonegiganten Apple en Samsung, die toen de smartphonemarkt verzadigden. Om dit argument te versterken had ik een artikel van Apple (“Deze nieuwe snufjes presenteert Apple vanavond”, z.d.) die dus opnieuw de markten verzadigd waar veel vraag naar is, zoals een smartphone met een kleiner scherm, die nu toch al even minder aanwezig was in de markt. Hun vernieuwingen zijn vaak ook de nieuwste snufjes in combinatie met een verbetering van wat ze reeds hebben in hun toestellen.

De meest passende techniek die bij dit boek past en erin vermeldt staat is “the four types of astonishment” waar je dus in je natuurlijke omgeving alles kritisch moet bekijken en analyseren wat het ding dat je bekijkt te kort heeft, nog nodig heeft, niet meer heeft of wel nog heeft. Hierna kun je gaan brainstormen rond nieuwe ideeën om dus later een Eureka!-moment te beleven.

 

Deze techniek kun je trouwens heel breed toepassen, en combineren met heel wat andere technieken, zo kun je de meeste innowiz-tools combineren met een idee die je genereerde uit deze methode. De techniek bestaat er namelijk vooral in om nieuwe ideeën te genereren en met die ideeën kun je dan verder aan de slag gaan. 

De Brabandere, Luc. The Forgotten Half of Change. 2de dr. Chicago: Dearborn Trade Publishing, 2005.

Help us grow :
follow subscribe - The forgotten half of change